Kundalini Yoga
Shares

Bryte vaner og tankemønstre fra underbevisstheten

Kan du bryte dårlige vaner?

Det finnes egentlig ingen gode eller dårlige vaner. Det som definerer vaner for å være gode eller dårlige, er lagrede inntrykk fra fortiden og illusjonen av ditt ego sinn.

Alle vaner som går på autopilot, uansett om de stammer fra underbevisstheten eller ikke, er ett tegn på at du ikke er oppmerksom i øyeblikket.

Hvis du ønsker å få kontroll over underbevisstheten, så må du starte med å bli mer tilstedeværende.

Hvordan påvirker vaner deg?

Kan du tenke deg hvor mange ting du gjør automatisk i løpet av dagen uten å tenke over det? Gå, puste, gjespe, pusse tenner, spise, dagdrømme, føle, tenke… Hvis du tar 3 minutter nå til å skrive ned alt du gjør automatisk, vil du bli utrolig overrasket over hvor stor del av livet ditt du ikke har vært tilstedet og hvor mye du fortsetter å gå glipp av hver eneste dag.

Når du venner deg til å gjøre ting automatisk, kan du være alle andre steder enn her og nå.

Disse vanene kan være fysiske og handle om kroppslige funksjoner og behov, men de kan også være reaksjoner og tankemønstre lagret dypt i underbevisstheten. Disse mønstrene kontrollerer og styrer deg til å reagere og gå på de samme fellene om og om igjen.

Vi ønsker å bryte flest mulige vaner fra underbevisstheten for å oppnå frihet til å leve livet vårt bevisst.

Hvordan bryte vaner fra underbevisstheten?

En av metodene yogier bruker kalles Sadhana. Kort forklart går hva er Sadhana ut på at du bevisst går gjennom en og samme situasjon i en periode over 40, 90, 120 eller 1000 dager i strekk. Hver dag observerer du ditt sinn og hvordan mønstre fra underbevisstheten dukker opp. Denne observasjonen lærer deg å bryte vaner.

En Sadhana regnes for å være vellykket, når du klarer å roe ned sinnet ditt og føle øyeblikket. I dette øyeblikket er du tilfredsstilt og har ingen ønsker om å gå noen steder eller gjøre noe annet. Bare være her og nå er mer enn nok.

Sadhana gir deg økt tilstedeværelse og åpner opp muligheten for å håndtere en hver situasjon i livet ditt mer bevisst.

Hvor lenge sitter vaner i underbevisstheten?

Kroppen og sinnet ditt har en naturlig rytme som bestemmer hvor lenge informasjonen festes i systemet ditt. Det tar 40 dager med Sadhana for å bryte en vane, 90 dager for å etablere nye vaner i underbevisstheten, 120 dager for å definere og bekrefte den nye vanen og 1000 dager Sadhana i strekk for å mestre den nye vanen eller væremåten.

Hvis du for eksempel ønsker å slutte å spise søtsaker, så vil du trenge 40 dager uten sukker for å bryte vanen. Du kan fortsatt bli påvirket av underbevisstheten til å gjøre noe du ikke ønsker. For eksempel ha gjentagende drømmer om dette.

Det vil ta opptil 90 dager uten sukker for at den nye livsstilen skal sette seg i underbevisstheten.

Etter 120 dager uten sukker vil den nye væremåten være bekreftet permanent i psyken din. Informasjonen i de røde blodcellene dine har blitt skiftet ut helt.

Nå vil du enkelt kunne gå for 1000 dager uten å bli påvirket av tidligere mønstre. Etter 1000 dager oppnår du full mestring over vanen og lærer å bruke den til din egen fordel.

Interessert i å bli med på en Sadhana?

Hvert år holder flere 40 dagers yoga utfordringer hvor alle studenter samles sammen for å praktisere en spesifikk Sadhana. Effekten av å praktisere noe sånt i store grupper er mye sterkere! En kraftfull opplevelse som du er velkommen til å bli med på.

  • […] Sadhana er en spirituell yoga praksis hvor du går gjennom den samme situasjonen gjentagende ganger over en periode. […]

  • >