Kundalini Yoga
Shares

Hvordan meditere riktig og opprettholde god konsentrasjon?

  • 8 months ago

Forskjellen mellom meditasjon og meditativ tilstand

Har du prøvd å meditere flere ganger uten å lykkes? Blir du distrahert av tanker og lyder fra ustiden og ender opp med å sveve i ditt eget univers? Vel, du er ikke alene!

Ett av de oftest stilte spørsmålene jeg får hele tiden høres sånn ut:

Jeg prøver å meditere, men får det ikke til. Jeg tenker mye og blir distrahert av alle lydene som er rundt meg. Hva kan jeg gjøre?»

Spørsmålet består av to deler. Første delen handler om at du prøver å meditere uten å lykkes. Den andre delen handler om hvordan få bedre konsentrasjon.

Hvordan meditere riktig?

For at du skal klare å meditere riktig og få mest mulig ut av meditasjonen, må det først kastes ett lys over hva meditasjon egentlig er. Problemet hos de fleste ligger i at de prøver å meditere.

Meditasjon er ikke noe du gjør og heller ikke noe du kan praktisere. Hvis du prøver å meditere, vil du ende opp med å bli skuffet.

Meditasjon er en tilstand du går inn i når du danner en harmonisk atmosfære mellom ditt sinn, din kropp og energiene rundt deg.

Har du sett ett frø som intenst prøvde å blomstre? Nei, fordi blomstringen skjedde naturlig når den nødvendige atmosfæren var der. Samme oppleves med meditasjon.

Meditasjon er en naturlig tilstand av bevissthet. Du kan gå inn i ulike nivåer av meditative tilstander, avhengig av hvor god kontroll du har over ditt eget sinn, din kropp og energiene. Dette er også noe som vil skje naturlig og gradvis, akkurat som en blomstring prosess.

Hvordan få bedre konsentrasjon?

Det er normalt å slite med konsentrasjon og bli distrahert av ting når du er nybegynner i meditasjon. Det første vi legger merke til når vi begynner å meditere, er hvor mange tanker vi faktisk har! Så dukker spørsmålet opp hvordan håndtere dette?

Uten av vi er klar over det, så har meditasjonen allerede begynt å skje.

Aller første steget i meditasjon er å bli klar over sine egne tanker og deretter observere de.

Neste steget er å adksille og ta avstand fra alle tanker ved hjelp av ett nøytralt sinn og økt konsentrasjon. Deretter vil du lære å se tydelig sammenheng mellom dine tanker og følelser. En stund senere vil du klare å kontrollere tankeprosessen og følelsene dine.

Dette er basic stege i meditasjon og en og hver av oss bruker forskjellig tid på å lære å mestre hvert steg.  Jo oftere du tar tid til å praktisere meditasjonsteknikkene i løpet av dagen, jo raskere vil blomstringen skje.

Hvis du likte innlegget vårt, legg igjen en kommentar under og la meg vite hva du synes!

>