STYRKE
Tekst

Fem Tibetanske Riter - en helhetlig praksis

2 Leksjoner Enkelt

De 5 tibetanske ritene består kun av 5 øvelser og passer perfekt for de med en travel hverdag som likevel ønsker å gjennomføre en komplett yoga praksis. Ritene vil gi både styrke, fleksibilitet og bedre helse. Det tar ca. 11-20 minutter å gjennomføre øvelsene, og de kan gjøres 1-2 ganger daglig eller brukes som oppvarming før en lengre yogaøkt.

Ritene har vært en del av min praksis i over flere år, og jeg blir stadig overrasket over hvor raskt resultatene viser seg. Med bevisst pust og tilstedeværelse i hver øvelse, vil du raskt merke at musklene blir sterkere og mer synlige, og fleksibiliteten øker. Du vil generelt føle deg mer energisk og opplagt gjennom dagen. Hver øvelse fokuserer på å stimulere et spesifikt chakra og de tilhørende indre organene. I rekkefølge utgjør disse øvelsene en helhetlig trening for hele kroppen.

De 5 tibetanske ritene har en historie som går tilbake over 2500 år. Peter Kelder delte øvelsene i boken sin “The Eye of Revelation” fra 1939, der han skildret en gruppe tibetanske munker (lamaer) som praktiserte ritene daglig for å fremme bedre helse og foryngelse. Selv om opphavet til øvelsene ikke er bekreftet, er det viktigste at de fungerer! Øvelsene er kraftfulle, og hvis de utføres riktig, kan de føre til betydelige endringer i kropp og sinn.

Fordelene ved daglig praksis:

  • Betydelig økt energinivå gjennom dagen

  • Forbedret styrke og fleksibilitet i hele kroppen

  • Toner musklene og gjør dem mer synlige

  • Reduserer aldringstegn

  • Øker bevegeligheten i rygg og ledd

  • Avgifter kroppen (detoxer)

  • Balanserer chakraene

  • Bidrar til normalisering av vekten

  • Bedrer humøret og reduserer depresjon

  • Forbedrer søvnkvaliteten

  • Øker mental klarhet og hukommelse

  • Fremmer emosjonell og psykisk helse

Hver øvelse stimulerer et spesifikt chakra som påvirker kjertlene i det endokrine systemet, og dermed hormonproduksjonen og aldringsprosessen. Hvert chakra er knyttet til flere indre organer, og ved å stimulere chakraene nærer du disse organene og bidrar til raskere avgiftning av kroppen. Dette resulterer i en renere kropp, økt energi og mental klarhet.

Det anbefales å lære de 5 tibetanske ritene utenat, slik at du alltid har tilgang til en kort og effektiv praksis uansett hvor du er. 


  TOTAL TID
11 min  (1 Video)

  VANSKELIGHETSGRAD
Enkelt

  INTENSITET
Middels

  UTSTYR
Yoga matte


Velkommen til timen,

Namasté

Learn more
Pen
>