AVSLAPPING/STRESS
Tekst

Guidet meditasjon - overkom frykt og styrk intuisjon

2 Leksjoner Enkelt

Oftest stilte spørsmål

Jeg sliter med å puste inn og ut like lenge og etter en stund føles det som om jeg mangler oksygen og jeg må derfor puste inn og ut normalt flere ganger før jeg fortsetter. Hva gjør jeg galt?

SVAR: Dette er typiske tegn på at du har gått for langt og at du bør kutte ned på sekundene som du puster.

Gå tilbake til ett komfortabelt nivå, f.eks 5 sek på innpust, 5 mens du holder og 5 på utpust. Gi deg selv tid til å bygge opp gradvis og ikke gå for fort frem.

Kun når du kan føle deg maksimalt avslappet og komfortabel med dette nivået, kan du prøve å øke tiden likt på hver del. Bli på neste nivå i 1-2 dager og føl deg frem for når du er klar for å øke tiden igjen. 

Hvorfor må tune inn og ut med mantra? Hvorfor kan jeg ikke gjøre det uten?

SVAR: Meditasjon er en spirituell ritual, og hver ritual bærer med seg en begynnelse og en slutt. Vi tuner inn med mantra for å justere frekvensen av  energifeltet vårt og vi tuner ut for å lukke dette feltet og skape beskyttelse rundt oss.  

Jeg blir så søvnig under meditasjonen. Hva kan jeg gjøre? 

SVAR: Det er normalt å bli søvnig mens du mediterer.Dette går som regel over av seg selv etter en stund, men det er ikke det optimale meditative tilstanden som vi ønsker å være i. Prøv derfor å vekke opp kroppen din og vende fokuset ditt tilbake til følelsene  av kroppen.  Beveg litt på fingertuppene, forandre litt på posisjonen som du sitter i. Rett deg opp, bring fokuset til pusten.Sørg også for at du mediterer på tom mage. Hvis du nettopp har spist, blir du naturligvis mye mer søvnig. 

Jeg sliter med å sitte med beina i kryss og blir ofte distrahert av tankene rundt dette. Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

SVAR: Hvis du er stiv i hoftene og ryggen, vil du naturligvis bli mer plaget av dette under meditasjonen. Gjør litt oppvarming for hoftene og korsryggen eller ett kort yoga sett før du starter. Du kan plassere et sammenrullet pledd under setet eller sitte på en lav meditasjonspute for å lette litt på spenningen. Jo høyere meditasjonspute du bruke, jo lettere vil det bli. Juster heller høyden ned gradvis enn opp. 

Jeg har altfor mange tanker og bli så ofte distrahert av de slik at jeg mister tellingen. Hvordan kan jeg få stoppet tankene? 

SVAR: Det går ikke an å bli kvitt tanker eller å slutte å tenke. Hvis du gjør det, så vil du ikke lenger eksistere. Det du må gjøre er trene deg på å observere tankene dine uten å engasjere deg emosjonelt i de. Ta en avstand fra de. Beste trikset jeg kan gi er en lek som heter "Fang deg selv".  Din jobb vil være å fange deg selv i å tenke. Hver gang du fanger deg selv i at tankene vandrer og du blir klar over det,  skift fokuset tilbake til tellingen eller pusten. Det å observere tankene sine, fange seg selv i å tenke, er allerede meditasjon. 

Spiller det noen rolle når på dagen jeg mediterer?

SVAR:De beste tidene for meditasjon regnes for å være på Amritvela som faller ca 2,5 timer før soloppgang og solnedgang (mellom kl. 04:00 og 07:00 og på kvelden mellom kl. 16:00 og 19:00).

Gå til neste leksjon for å starte meditasjonen >>

Learn more
  • Ann-Merethe Sørensen P sier:

    Dette var fint å få med seg. Du er flink å formidle, Julia. Takk 🙂

    • Julia Stormoen sier:

      Glad det kom til nytte Ann-Merethe 🙂 Takk for tilbakemelding! Fikk du lastet ned PDFene også? Skal lage flere mantra ark til dere snart 🙂

  • Hege W sier:

    Hei Julia! Jeg får ikke lyden på denne videoen. Verken på pc eller ipad. Hege

  • Merete J sier:

    Jeg kommer nesten aldri inn på denne.Står lukket tilgang.

    • Julia Stormoen sier:

      Hei Merete,
      tusen takk for at du sier i fra! Kan du vennligst prøve igjen? Hvis det ikke går, prøv å slette informasjonskapslene dine i nettleseren eller prøve en annen nettleser, for eksempel Safari.

      La meg vite om det ikke hjelper, så skal jeg undersøke nærmere 🙂

  • Berit J sier:

    Dette var et krevende program for meg, men jeg gjennomførte med en del pauser🙂🙏

    • Julia Stormoen sier:

      Ja, den her er tøff 😀 Gleder meg til å høre hva du synes om de jeg nylig har anbefalt, de er en del lettere fysisk 🙂

  • Gurli Nielsen sier:

    Jeg tycketr du forklarer Hur och hvorfor, jag følger dig, du er dygtig tycketr jag. Och anvender øvelserne om skuldre rene og hoved m m jeg synes de er fantastiske 😍👌

    • Julia Stormoen sier:

      Kjære Gurli! Så herlig å lese denne tilbakemelding fra deg! Tusen takk for at du tok tid til å legge igjen en hilsen 🙂 Spør gjerne dersom du skulle lure på noe underveis!😊🙏

  • Charlotte sier:

    Hei Julia,

    Tusen takk for at du lager så fine og lærerike videoer!

    Denne meditasjonen vil jeg forsøke å gjøre jevnlig,kjenner at den virker beroligende på kroppen og sinnet nesten umiddelbart:)

    Hilsen Charlotte

    • Julia Stormoen sier:

      Hjertelig takk for tilbakemelding Charlotte! Denne meditasjonen blir til en dyp terapi om du gjør den daglig i 40 eller 90 dager i strekk. Gjør den gjerne frem til Kirtan Kriya lanseres, så kan du se hvilke av de to du ønsker å dedikere deg til i noen måneder til 🙂

  • Berit J sier:

    Jeg liker dette programmet, selv om jeg syns sat kria er vanskelig. Jeg blir veldig opptatt av armene, og syns det er vanskelig å klemme dem inn mot hodet.

    • Julia Stormoen sier:

      Takk for tilbakemeldingen Berit 🙂 Fokuser på å rette ut albuene fremfor å klemme de mot ørene, da skjer det mer naturlig. Det kan nok ta litt tid å venne seg til Sat Kriya, er ikke den enkleste øvelsen i Kundalini Yoga akkurat 🙂 Går det greit å chante Sat Nam under Sat Kriya? Tenker spesielt på tempoet og pusten.

  • onega291175@gmail.com sier:

    Hei. Hva skal jeg gjøre til å åpne video ?

  • onega291175@gmail.com sier:

    Selv 20 min yoga

    • Julia Stormoen sier:

      Hei, så lenge du har et aktivt konto hos Akaal Yoga, så skal du ha tilgang til alle kursene og videoene. Da trenger du kun å logge inn 🙂 Dersom det ikke fungerer, prøv å tilbakestille passordet. Hvis det ikke hjelper, ta kontakt med meg på Livechat nederst til høyre.

  • Pen
    >