Topp 10 reise tips som vil holde deg balansert i ferien!

jul 20
Bilde gode reise tips fra Akaal Yoga

Det har tatt meg over 8 år med erfaring å skrive ned mine beste reise tips. Mye av erfaringen er hentet både fra mitt tidligere yrke som flyvertinne, men også som backpacker og livsutforsker! Livsstilen, kostholdet og selvdisiplinen har virkelig blitt satt på prøve, noe som resulterte i mange kreative løsninger for å holde på balansen!

Her har du 10 av mine beste reise tips til bruk både før, under og etter reisen!


Før du reiser


REISE TIPS 1

Lag din egen liten yoga rutine som du kan gjøre daglig mellom 15-30 minutter. Får du tid til å praktisere lenger er det bare en bonus, men pass på at du alltid har en rask power up rutine som du kan gjøre daglig! Har du ikke tid til noe som helst, vil 3 minutter med Sat Kriya holde massevis! Hvis du ikke vet hvordan du lager din egen yoga rutine,  kan du bare lage en liten miks av favoritt øvelsene dine eller sjekke ut YouTube videoene våres


REISE TIPS 2

Ta med deg litt mat som vil holde deg energetisk, spesielt om du er vegetarianer eller har behov for spesial mat. Det er ganske kjipt å bruke mange timer på å lete etter et sted å spise og ende opp med noe halvveis allerede på dag 1. Så ha med litt energi barer, proteinshaker, superfoods, nøtter, dadler eller spirulina pulver er bare helt topp! Jeg elsker å lage energibarer selv og ha i masse sunne godsaker som vil holde meg mett timesvis! Du vet aldri hva som skjer på reisen, det er jo litt av grunnen til at du drar. 


REISE TIPS 3

Jeg elsker å ta med meg noen spirituelle dingser som minner meg om min indre sannhet. Det er fort gjort å bli litt lost når du havner i et helt annet sosial miljø, etter en uke eller to vil du merke det enda mer. Da tar jeg med meg noe som minner meg om renhet og meditasjon. Som oftest er dette en yogamatte og yoga klær, favoritt røkelse, aroma og parfymeoljer. Ingenting slår en god og beroligende lukt når du trenger litt jording. Lag gjerne en ny playlist spesielt for den unike reisen som du skal begi deg selv ut på. Ta med noen gode mantra låter som øker positivitet og renser sinnet og stay tuned!


REISE TIPS 4

Pass på kroppen din! Du vil ikke bli dehydrert når du reiser, så drikk masse rent vann før du reiser! Hvis du skal fly, betyr det ca 2 liter! Har du sett hva som skjer med vannflasken din under take off og landing? Har du følt at skoene dine blir plutselig trange når du kommer opp i luften? Det samme skjer med de indre organene dine også. De krymper sammen og utvides på grunn av trykk og du tørker ut lettere. Derfor er det veldig lurt å ikke spise tung mat for å unngå å påføre ekstra stress på kroppen. Spis mat som inneholder en del vann, for eksempel frukt og grønnsaker. Unngå mat som fordøyes lenger enn 3 timer i magen din og mat som inneholder høyt fett innhold.


Klar for take off?


REISE TIPS 5

Det er ikke bare den fysiske kroppen din som blir påvirket når du reiser. Energifeltet og den subtile kroppen din blir like mye utsatt. Når energifeltet ditt svekkes, resulterer det ofte i fatigue, tretthet, svekket immunsystem og jetlag. Her er det viktig at du passer på å gjøre nok pranayama mens du reiser, noe som vil holde energifeltet ditt sterkt, gi deg mental klarhet, holde deg rolig og energetisk. Jeg gjør pranayama overalt hele tiden, mens jeg blir klemt flat stående i bussen, mens står i do køen eller hører på musikk. Her er en fin teknikk du kan prøve neste gang: pust inn 5 sekunder, pust ut 5 sekunder. Etter en kort stund kan du øke med 2 sekunder likt på innpust og utpust. Ingen vil se det, men du vil merke det! Generelt ett godt tips er å sitte rett i ryggen og passe på holdningen din. Jo rettere du sitter og går, jo mer oksygen og energi vil du nære de indre organene dine med!


REISE TIPS 6

Ikke vær sjenert av å være deg selv. Helt ærlig, sett deg ned i meditativ posisjon hvor enn du er og hvor enn du føler for det! Hele verden er ditt hjem. La de stirre de som vil.. samme det. Du vet hva som er sant for deg, så gjør det du kan best; Vær deg selv.  


REISE TIPS 7

Gjør nok selvmassasje i løpet av turen, masser øreflippene dine og ansiktet ditt, fingertuppene og føttene dine. Det vil løse opp fysisk stress og balansere nervesystemet ditt. Gjør det på barna dine dersom de er urolige. Eller på kjæresten din som sitter på IPhone…


REISE TIPS 8

Vær åpen til sinns og hold roen i enhver situasjon. Ha tillit til at du vil bli tatt vare på av universet. Vær positiv og slutt å lage masse skrekkhistorier i hodet ditt for hva som kan skje. Du ønsker ikke å tiltrekke deg disse tingene, bring fokuset til pusten din og mediter. Tenk at alle menneskene du møter på veien og alle tingene som skjer med deg er ikke en tilfeldighet. Tilfeldighet eksisterer kun i ditt eget ego sinn. Det er en grunn til at alt skjer, det er bare sånn universet fungerer. Dropp dine fordommer om andre mennesker. Mesteparten av de du møter er faktisk utrolig vennlige og hjelpsomme mennesker, spør de om hjelp, kommuniser og kanskje du ender opp med nye venner!


Endelig fremme..


REISE TIPS 9

Det første jeg gjør når jeg ankommer ett nytt sted er å gjøre meg kjent. Jeg er vegetarianer, så jeg sjekker alltid ut hvor jeg kan få tak i god vegetar mat i nærheten. Et veldig fint verktøy for vegetarianere/veganere er HappyCow  hvor du kan surfe verden rundt etter restauranter, cafeer og kosthold butikker. I tillegg pleier jeg å søke i forum etter yoga studioer i nærheten og delta på noen timer. På den måten kan jeg bli bedre kjent med nye lokale yogis som gledelig deler med meg noen gode reisetips!  Resultat = nye venner, kult yoga studio, trygt miljø og sunn mat. 


REISE TIPS 10

Skulle det skje at du ikke får tid til å praktisere yoga, prøv å mediter mest mulig gjennom dagen. Meditasjon er ikke noe gjør, det er noe du er, husk det! Gjør mindful walking meditasjon. Gå og beveg deg bevisst og observerer din egen kropp, dine bevegelser og din pust. Ro ned og senk tempoet. Bevisst kommunikasjon er også en ypperlig måte å meditere på. La hvert steg som du tar sette igjen et spor av lys. La hver ord du som du sier løfte og lyse opp andre.


 

>