Kundalini Yoga
Shares

Yoga øvelser for stive hofter og korsryggen

Denne korte 15 min yoga videoen vil gi deg økt fleksibilitet i ryggraden og hoftene! Videoen inneholder min favoritt kombinasjon av enkle og effektive Kundalini Yoga øvelser for å skånsomt frigjøre energiflyten i korsryggen og hoftene.  Se yoga vidoen under ↓

Yoga øvelser for å bli mykere i korsryggen og hoftene

Jeg har dessverre ingen magisk drink som vil få deg til å løpe rundt som Asterix i løpet av 3 sekunder. For å få et synlig og langvarig resultat må du gjennomføre en fast praksis daglig på en periode over 1-6 uker.

Du kan fint gjøre disse yoga øvelsene på morgenen før du starter dagen din. Dersom du gjør morgen meditasjon, kan du bruke øvelsene til oppvarming, alternativt etterfulgt av yoga øvelser for overkroppen. Ved å sette sammen disse to yoga øktene, får du en solid oppvarming for hele ryggraden.

Har du dårlig tid på morgenen, kan du fint gjøre yoga øvelsene på kvelden etter jobb for å roe ned og få bedre nattesøvn. Vær også fleksibel i tidspunktene, dersom timeplanen din er stram. Gjør øvelsene etter behov, når du føler at du trenger det mest.

Jeg er kjempe stiv i korsryggen på morgenen, hva bør jeg gjøre?

Dersom du opplever ofte morgenstivhet, så kan jeg anbefale deg å gjøre disse øvelsene 30 min før du går til sengs og ca 30 min før frokost på morgenen, altså en eller to ganger om dagen. Hold en fast praksis i en periode på 1-6 uker for å få synlige resultater som du kan observere dag etter dag.

Sammenheng mellom stive hofter, korsryggen, tanker og følelser

Tanker, følelser og den fysiske kroppen henger tett sammen og påvirker hverandre hele tiden. Stagnerte minner og usunne tankemønstre vil påvirke den fysiske helsen din.

Frykt og usikkerhet er gjerne de følelsene som forårsaker stive hofter og problemer rundt rygg og bekken området. Disse følelsene blir ofte etterfulgt av angst, depresjon og avhengighet. Når du har stive hofter, blokkeres den seksuelle energien slik at den ikke flyter fritt oppover langs ryggraden. Fri energiflyt langs ryggraden er utrolig viktig i yoga, da det er veien til selvrealisering og helbredelse. Jo mer fleksibel du er, jo lenger vil du holde deg ung! Ryggraden din er kilden til rikelig ungdommelighet.

  • Lisbeth Nielsen sier:

    Hei. Først og fremst, så fine videoer og veldig godt forklart. Har kun et spørsmål: hvor lenge er man i hver bevegelse når man gjør en økt? Samme tid som du bruker i videoen eller x-antall minutter på bevegelse?

    • Julia Stormoen sier:

      Hei Lisbeth 🙂

      Hjertelig takk for kommentar og godt spørsmål.Når du skal gjøre øvelsene på egenhånd, så kan jeg anbefale deg å utføre hver asana mellom 1-3 minutter. Du kan til stor fordel gjøre hver øvelse i 3 minutter, da får du en lenger økt og mer løsning i rygg og hofter. Har du ikke stoppeklokke, så kan du også telle til 54 eller 108 i hver øvelse *magic numbers* 🙂

      Bare spør om det er noe mer du lurer på 🙂

      Hjertehilsen,
      Julia

  • >