Gjennomføring av noen øvelser.

3 months ago
ForumKategori: Tekniske spørsmålGjennomføring av noen øvelser.
Berit J spurte 4 måneder siden
hei,Julia.
Jeg lurer på Bjørnegrepet. Skal man hele tiden trekke i hendene ? Eller bare når du instruerer det? Jeg prøver å holde trykk utover hele tiden, og blir ganske sliten av den øvelsen der vi alternerer med å holde bjørnegrep foran halsen og over hodet.
 
Jeg lurer også på sat kriya. Jeg syns det er vanskelig å holde armene så rette at de klemmer mot ørene. De blir pekende litt framover.. det er vanskelig å slappe av i skuldrene samtidig som albuene skal være strake og fingrene peke rakt opp.
Har du noen tips? 


4 Svar
Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Hei Berit
Beklager sent svar på denne. Det har vært mye å styre med i det siste, vil fortelle litt under posten «erfaringer og opplevelser» i morgen.

Bjørnegrepet : Du trenger ikke å trekke i hendene hele tiden. Dette gjøres kun på slutten av den første øvelsen, hvor du roterer albuene foran hjertechakra. Ellers skal du holde hendene rette og strake under utførelsen, uten å dra i de. Her er instruksjonene:

Bjørnegrep foran hjertesenteret (26 reps)

  1. Plasser venstre håndflate vendt fra brystet med tommelen ned. Plasser høyre håndflate vendt mot brystet, tommelen opp. 
  2. Bring fingrene sammen og krøll de i en knyttneve.
  3. Beveg albuene i en vippebevegelse, pust dypt i takt med bevegelsen.
  4. For å avslutte:  Pust inn, pust ut, trekk armene godt fra hverandre.
  5. Pust inn og slapp av (30 sekunder)

 

Bjørnegrep foran halsen og over hodet (3 reps)

  1. Lås fingrene i bjørnegrepet rundt halsen. Pust inn, hold pusten i 10 sekunder og trekk mulbandh (rotlås). Pust ut, hold pusten ute i 10 sekunder og trekk sammen mulbandh.
  2. Løft deretter hendene over hodet. Pust inn, hold pusten inne og trekk sammen mulbandh (rotlås). Pust ut, hold pusten ute og trekk sammen mulbandh. Gjenta syklusen to ganger til. 
  3. For å avslutte:  Pust ut, senk hendene ned og slapp av  i 30 sekunder.

 

Sat Kriya : Fokuser på å rette ut albuene fremfor å klemme de mot ørene, da får du en mer naturlig rotasjon av albuene. Jobb først med å plassere hendene rett over hodet, selv om du må bøye albuene. Deretter daglig prøv å rette ut albuene litt og litt. Dette vil være bedre enn å holde albuene rette med armene pekende foran hodet

Går det greit med chantingen under Sat Kriya? Tempoet og sånn?



Berit J svarte 3 måneder siden
Takk for forklaring av bjørnegrep. Da blir det ikke så anstrengende.😄 Når det er sagt,med såre lunger og forkjølelse,er det tungt å holde pusten lenge. Jeg tar «mellompust».
Sat kria. Presser jeg armene bakover,blir det svai i korsryggen. Jeg er fremdeles litt stiv i øverste del av ryggen. Men har merket stor framgang.👍 Tempoet er greit,men når jeg blir sliten, går det litt i «hyrten og styrten» da tar jeg et mellompust eller to for å roe ned igjen.


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Det vil nok være litt svai i korsryggen når du presser armene bak, dytt navlen inn mot ryggraden  
Kanskje du kan prøve å integrere noen av øvelsene i hverdagen fra dette yoga settet? Det vil åpne opp brystkassen en del! Gjør det gjerne to ganger i uken til å begynne med, for eksempel før 11 min KK 🙏


Berit J svarte 3 måneder siden
Det skal jeg prøve.🙏


For å lese svaret, vennligst logg inn eller registrer deg.

Doner et valgfritt beløp for å bli medlem.
>