Sittestillinger for meditasjon

3 months ago
ForumKategori: MeditasjonSittestillinger for meditasjon
Julia Stormoen Forumvaktmestere spurte 4 måneder siden
Namasté kjære yogi venner 😊🙏
Jeg mottar flere ganger i uken spørsmål om sittestillinger under meditasjon. Det er flere som nevner at de ikke øker tiden for meditasjonen fordi beina sovner, eller at de må strekke ut beina underveis og lurer på om det er riktig å gjøre?

Vel… Først må vi avklare at skjærende og skarp smerte i knærne, hoftene eller andre steder er ikke en smerte du skal  tåle. Det vil ikke føre deg lengre enn til operasjonsbordet om du ignorerer slik smerte. Hvis du har fått en diagnose på sykdom, så må du ta hensyn til det. Hvis du opplever at beina sovner uten at du anstrenger de noe særlig, så kan det være grunn til å undersøke det. Selv diabetes kan skape trøbbel. I slike tilfeller må du enten a) endre sittestillingen, b) tilpasse sittestillingen ved å plassere en fast gjenstand under setet som er 10-30 cm tykt. Dette kan være en yoga blokk eller en fast meditasjonspute. I begge alternativene kryss høyre ankel over venstre. C) Du kan også sitte på en stol og plassere begge beina med fotsålene vendt ned.

Det at beina sovner er imidlertid ikke grunn til å la være å øke meditasjonstidene. Det er oftere en unnskyldning enn et faktisk problem.

Livet er en smertefull prosess. Det første du opplevde når du ble født var smerte. Du gråt fordi du ble separert fra den gode tryggheten, du ble blendet av lyset, det var kaldt og alt var ukjent og skremmende. Du gråt i mange måneder, non-stop, men du ble vant til det og sluttet å gråte etterhvert. Med mindre du har nådd Maha-Samadhi så kan du ikke velge å ikke bli født igjen bare fordi det er en smertefull prosess. Selv om kvinner vet at det er smertefullt å føde, så stopper det ikke de fra å skape noe unikt for å dvele i omsorg og kjærlighet.

Samme er det med meditasjon. Beina vil sovne under meditasjon, du vil oppleve smerte, men om du slutter å fokusere på det og fortsetter å gjøre det du skal, så vil du merke at du vil overkomme smerte og du vil oppleve noe som er forbi smerte. Du kan faktisk lære deg å ikke lide av smerte. Det er et viktig steg for en hver dedikert yogi: bli frigjort fra all smerte og lidelse.

Beina mine sovner fortsatt etter 15-20 minutter. Det stopper ikke meg fra å fortsette å sitte i flere timer uten å røre på meg et eneste centimeter. Gjør det vondt? Ja. Lider jeg av det? Nei. Forstyrrer det min meditasjon? Til tider. Med sterk konsentrasjon kan du entre meditative tilstander og høyne kundalini til ulik nivå tross for omstendigheter og omgivelser.

I Kundalini Yoga utfordrer du ofte deg selv ved å gjøre øvelser du ikke liker. For eksempel var det to øvelser jeg holdt meg unna som svartedauen før og det var øvelsen med å holde armene ut til siden parallelt med gulvet og Sat Kriya. Det er helt ekstremt hvor mye sinne og hat som kom frem etter kun 1-3 minutter. Nå kan jeg holde armene ut i en time uten å lide av det. Gjør det vondt? Ja. Stopper det meg? Nei. Liker jeg Sat Kriya nå? Tja.. Stopper det meg fra å gjøre det i 31 min? Nei.

Når du overkommer en svakhet, så vil du alltid oppdage en styrke

Føl fri for å spørre om alt dere lurer på angående sittestillinger her inne! Jeg har filmet en video til dere med alle ulike sittestillinger som eksisterer, men jeg. har ikke begynt å redigere det ennå. Det kommer etterhvert



6 Svar
Lene svarte 4 måneder siden
Hei, det er «fint» å vite at selv du, Julia, som har holdt på med yoga i så mange år, har bein som sovner under meditasjonen. Da vet jeg at det ikke er noe som jeg trenger å tenke på å pröve å få gjort noe med. Nå som smerten i nedre, venstre del av ryggen er borte så vil kanskje ikke beinet sovne så lett. Jeg behöver i alle fall ikke å bekymre meg over det. 
Har det noe å si hvilket bein som krysser over det andre? Om man er venstrehendt eller höyrehendt?


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Hei Lene

Det er nok lurt å tøye de områdene som er stive, da blir det helt klar mye enklere. Jeg husker jeg brukte noen år på å tøye de stive områdene, spesielt korsryggen. Jeg har faktisk ikke så mange øvelser her inne som virkelig pusher en utenfor komfortsonen og utvikler tålmodighet, så det vil jeg sette på ønskelisten min 

Ja, det har noe å si hvilket ben som krysses foran. Jeg har laget en video om det, men den er fortsatt til redigering.

Hovedregelen er at venstre fot skal berøre perineum, området mellom kjønnsorganet og rektum eller innsiden av høyre lår. Høyre fot vil være over venstre. Hvis du sitter på en stol, bør begge beina plasseres ned på gulvet med fotsålene ned, da vil det ikke skape ubalanse i bekkenet. Hvis du sitter på en yoga blokk eller en lav pute, er det fortsatt høyre over venstre som gjelder.

Hvorvidt du er venstrehendt eller høyrehendt har vel ikke noe å si på beina? I alle fall ikke som jeg vet om



Lene svarte 3 måneder siden

Jeg er venstrehendt, og jeg sparker ball med venstre foten. Vanligst er at man sparker med høyre foten. 😉
Grunnen til at jeg spurte er at venstrehendte har noe med omvendt bruk av hjernehalvdelene (du skjønner sikkert hva jeg mener), så derfor tenkte jeg at det kanskje hadde noe med sittestillingen i meditasjonen å gjøre. Men når jeg sitter i meditasjonsstilling så er høyre over det venstre. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Spennende! Det visste jeg ikke   Har ikke funnet noe informasjon som tilsier at det skal være motsatt i et slikt tilfelle. Det sies at det er en punkt på venstre hæl som skal plasseres inn mot Muladhara eller perineum. Hvis disse to punktene berører hverandre, vil tankene klarne og personen vil få en veldig klar oppfatning over hva som skjer rundt. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Kun full lotus kan gjøres med beina i motsatt posisjon, høyre over venstre eller venstre over høyre. 


Lene svarte 3 måneder siden
Aha, spennede!


For å lese svaret, vennligst logg inn eller registrer deg.

Doner et valgfritt beløp for å bli medlem.
>