Tankekjør

3 months ago
Berit J spurte 3 måneder siden

Jeg har fortalt at jeg strever med tankekjør, både under øvelsene og under meditasjonen.
Det er stort sett dagligdagse tanker, som at jeg må huske ditt og datt, men jeg har en tendens til å kjøre repeat på samtaler har hatt, kunne ha hatt, skal ha…jeg endrer replikkene hele tiden, det bare surrer og går. 
Noen ganger dukker det opp vanskelige situasjoner i tankene mine, der jeg ikke var god nok, flink nok, hjelpsom nok…  Men heldigvis blir det sjeldnere.😍 
Jeg fortalte en venninne om dette tankekjøret, og hun spurte meg om ikke jeg kunne få akupunktøren min til å hjelpe meg med det. I dag fikk jeg behandling for mine vonde knær, så spurte jeg akupunktøren om dette på slutten av behandlingen. Først stoppet hun opp og så litt forvirret ut, så smilte hun,og kunne fortelle meg at det hadde hun jobbet med i 5 år! 😊😊😂  Hun fortalte også at hun har opplevd å observere den utviklingen jeg har hatt i denne tiden, og hun mener å kunne si at jeg har roet meg veldig..
Jeg har gått hos henne etter hofteoperasjon ene for 6 og 4 år siden, og har vært gjennom store endringer i livet mitt i den tiden. Hun «reddet livet mitt» ved å sette nåler og låne meg et empatisk øre mens mannen min var syk og etterhvert døde.

Jeg fortalte i en annen tråd om at jeg strever med å bli trøtt og sovne under meditasjonen, jeg tror nesten det er en del av tankekjøret, jeg blir helt avslappet,ikke som den lille munken som falt 😄, men  ved at jeg på en måte går rett inn i drømmesøvn, som på en måte er en visualisering av tankekjøret, jeg kan høre at jeg gjentar mantraet, men i det jeg oppdager at jeg sier det feil, er jeg innpå igjen, da kan jeg også oppdage at jeg er på feil finger…
Når jeg prøver meg på visualiseringer som du viste oss, Julia, så dukker alle ting jeg og dere har skrevet om dette, deres opplevelser og erfaringer opp i hodet mitt.
Så gjennomgår jeg dette i hodet mitt, og tenker at jeg skal skrive..så tenker jeg nei, det kan du tenke på siden, så dukker noe annet opp.. fuglematere som må fylles, bad som må vaskes, …
Jeg tror jeg bestandig har vært litt sånn, men har kanskje ikke vært så obs på det.
Jeg vil gjerne ha gode tips😊😊 og høre om deres erfaringer.
 



13 Svar
Berit J svarte 3 måneder siden
Fikk lyst til å føye til at punktet hun setter nålen mot tankekjør er midt i panna 
Dessuten oppdaget jeg for en tid tilbake at hvis tankekjøret ble for stort når jeg skal legge meg, hjelper det å holde noen fingre midt i panna. 😊 Nå blir det ikke grytidlig yoga i morgen. 😊 Heldige meg som er pensjonist og kan sove til jeg våkner hvis jeg vil. 😊 
 


Lene svarte 3 måneder siden
Hei Berit, jeg kom til å tenke på at en av de förste gangene jeg var hos min homeopat, så sa hun at jeg hadde et evig tankekjör i hodet. Jeg hadde ikke tenkt så mye over det för hun sa det, men måtte smile av ordene hennes, for jeg var helt enig. Som barn var jeg en skikkelig dagdrömmer, og det kan skje nå i voksen alder også. Det er derfor jeg liker å skrive. Da kommer jeg inn i min egen fantasiverden hvor det er jeg som bestemmer hva som skal skje. Og ofte bruker jeg både tanker, refleksjoner og egne erfaringer i mine historier. Jeg skriver nå for min egen del. Drömmen om å gi ut bok har lagt seg fordi jeg da föler at jeg må inn i en mal og min skriving blir da ikke like flytende og lekende. 
Du skrev at du tenkte på at «det skal jeg skrive ned»… skriver du også? Eller det bare notater du gjör for deg selv? Å si til deg selv at det kan du ta senere når du oppdager at du er i et tankespinn, kan hjelpe. Det har det gjort for meg. Men det tar selvsagt tid. Å skrive er også fint – for meg er det slik at jeg föler meg avbalansert og rolig etter at jeg har fått tid til å skrive en time eller to. Og du er jo pensjonist og har masse tid (eller?). 😉
Et annet tips er å höre med en homeopat. Min ga meg homeopatisk medisin som senket tankekjöret over tid. Roet ned sinnet, rett og slett. 
Du merker sikkert at tankekjöret blir mer når du har värt sammen med andre, sett på tv osv. Da er et annet tips å väre litt usosial en periode, ikke se på tv, osv – bare for å se om det vil hjelpe mot tankekjöret. Jo mer som skjer i löpet av en dag, dess mer har hjernen å jobbe med. 😉
 
 
 


Berit J svarte 3 måneder siden
Tusen takk for tips, Lene.🙏😊 Jeg har bare den lille loggboken som jeg begynte å skrive i da vi startet kk-utfordringen.
Det stemmer det du sier,om påvirkning fra tv og andre mennesker..og jeg var dagdrømmer av dimensjoner i oppveksten. Det er vel derfor den kommer, drømmen om ei lita hytte uten naboer..😉
 
 


Monika svarte 3 måneder siden
Hei Berit.
Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har det samme problemet, jeg vil si at det er min største utfordring når det gjelder meditasjonspraksisen, tankekjør. I mitt tilfelle så føler jeg at jeg har en slags «aktivert» og «nervøs» personlighet, jeg er sjelden 100% avslappet (Overvekt av Vata). Tankekjøret opplever jeg kommer av at jeg (?) eller underbevisstheten (?) forsøker å kontrollere omgivelsene, sørge for at alt er i orden, at det ikke skjer noe galt (traumer fra barndom osv).
Jeg har lært meg å leve med at tankekjøret ikke blir borte, tankene ER jo der, som en del av sinnet vårt. Det jeg gjør er å vennlig lede tankene tilbake til det jeg gjør under øvelsene eller meditasjonen.
Det varierer jo såklart også. Når jeg hadde sommerferie hadde jeg en lang og god periode med fantastisk dype meditasjoner, med en gang jeg begynte å jobbe igjen fikk jeg et ekstra «lag» av nervøsitet over meg, som om jobben min tankene på den, alltid holder meg aktivert, det er vondt og jeg vet ikke hvordan å bryte ut av det. (Enda jeg er veldig glad i jobben min altså, så ikke noe med det, men det er bare selve fenomenet tror jeg – forventinger til meg, noe jeg må gjennomføre osv.) Og som jeg skrev i en annen tråd, når jeg skulle kjøpe hus å flytte nå ble det tilslutt umulig å meditere. :-/ 
Jeg går også forresten til akupunktur (for allergi) og hun også stikker meg mellom øynene, hehe. 
En annen ting; mens jeg er inne på tankekjør, jeg tolker noen av tingene som kommer «opp» under meditasjonen som noe underbevisstheten renser ut. Jeg kommer ofte på hendelser som skjedde dagen før, osv mens jeg mediterer eller gjør yoga, men det kan jeg somregel bare la gå, også blir det borte og da tenker jeg at underbevisstheten integrerer det i resten. Om det gir noen mening. 


Berit J svarte 3 måneder siden
Monika. Interessant det du skriver. Jeg prøver å la tankene passere,bare registrere dem,uten å vurdere eller tolke dem. Jeg registrerer også at det er ikke så mange tanker av typen planlegging av dagen osv..når jeg gjør yoga borte fra heimen. Jeg er nå på besøk hos ei venninne, og det kan være masse bråk/aktivitet over hodet mitt, likevel er det mindre tankekjør enn hjemme.


Monika svarte 3 måneder siden
Det kan jeg også kjenne igjen Berit! 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 2 måneder siden
Hei alle sammen 
Så spennende å lese det dere skriver! Mange gode råd her allerede og det høres ut som at dere gjør det helt riktig i å la tankene passere og bringe fokuset tilbake til mantra eller pusten.

Det å kontrollere et rastløst sinn og roe ned tankene er kanskje det største problemet et menneske har. Det er jo der nøkkelen ligger til mestring av sinnet. Hvis du klarer å mestre ditt sinn, kan du også få kontroll over manifestasjonskraften, du kan utvikle nye evner, samt få tilgang til all universiell informasjon. Det er derfor ett-punkt konsentrasjon er så viktig å lære seg i yoga.

Det vi egentlig strever mot er å nå er en tilstand av Shuniya – The point of stillness. Det er en av de høyeste bevissthetstilstandene, hvor egoet forløses og personen opplever total enhet med all eksistens. Det er en enorm kraft som eksisterer i den tilstanden, eller i det øyeblikket, men det er vanskelig å opprettholde det lenge. Det kommer litt og litt. For mange kan det virke skremmende, slik at de velger å ikke utforske det dypere og unngår meditasjoner som bringer en dit.

Jeg vet ikke hva som skjer i hjernen på dette tidspunktet, men det er vel en naturlig DMT utløsning på en eller annen måte, som ligner på det man opplever ved bruk av narkotiske stoffer, bare mye mer konsentrert da.

For å forstå hvordan sinnet kan roes ned, så er det nødvendig å forstå hvordan sinnet fungerer. Jeg vil ikke gå så veldig dypt inn på det nå, kanskje jeg heller kan lage et kurs om det senere, men jeg kan prøve det forklare litt.

Sinnet er like materialistisk som kroppen, bare mere subtilt. På samme måte som at vann kan være både is og damp, så er sinnet damp, følelser er vann og alle nervecellene som kobler dette sammen, er is.

Sinnet er automatisk, det kan ikke slutte å fungere. Det å prøve å stoppe tankene, er det samme som å prøve å stoppe hjertet, som også fungerer automatisk. Hjertets funksjon forstyrrer jo ikke deg, derfor burde ikke tankene forstyrre deg heller. Allikevel så bringer vi fokuset til hjertet eller andre indre organer, dersom de ikke fungerer som de skal. Samme er det med overflod av tanker, som forstyrrer søvnen eller andre funksjoner.

Hver tanke stimuleres via intellektet. Det er et hav av vibrasjoner som tres gjennom intellektet og blir fargelagt av din persepsjon, dine identifikasjoner, projeksjoner, intensjoner og tilknytninger du har i øyeblikket. Derfor kan mennesker se og oppfatte en og samme situasjon, eller en og samme objekt, på forskjellige måter. Mange oppfatninger vil derfor være feilaktige. Hvis du velger å identifisere deg med tankene som svever fordi, så vil disse tankene trigge følelser. Følelser vil trigge ønsker og begjær. Ønsker vil trigge handlinger. Handlinger vil trigge et resultat eller en karmisk reaksjon.

Meditasjon skjer når du bevisst klarer å distansere deg fra tankene og ikke identifisere deg med tankene. Du er jo ikke dine tanker. Det er en automatisk filterirsngsprosess som foregår. Med en gang du bevisst definerer deg med en tanke, så har du mistet øyeblikket. Da er du et eller annet sted i en fantasiverden. Da har du altså definert deg selv med tanken, tatt den til deg, sagt at den er din eller tilhører deg. Dette vil skape en følelse (kjedsomhet, uro, irritasjon..) og denne følelsen kan gi deg lyst til å gjøre noe impulsivt (avslutte meditasjonen, reise deg opp, ta en pause…), hvis følelsen er sterk nok, så foretar du den planlagte eller impulsive handlingen og deretter vil handlingen gi sin reaksjon.

Meditasjon skjer når du bevisst klarer å filtere tankene og ikke definere deg selv med de. Når du gjør det lenge nok, vil du føle ro til sinns og ett-punkt konsentrasjon vil utvikles og styrkes.

Du kan koble deg fra tankene på to steder. 1) Før tankene bli til følelser (den beste måten) eller 2) før følelsene blir til ønsker/lyster/intensjoner. Du kan skape distansen ved å gjenta mantra «I am not the body, I am not even the mind», eller «Sat Nam». La tankene passere en etter en og base observerer denne strømmen. Hvis du føler at tankene har tredt gjennom og trigget en følelse, så observerer følelsen, anerkjenn prosessen og bring fokuset tilbake til mantraet.

Ta en titt på illustrasjonen under. De to pilene som dere ser, er de to punktene jeg forklarte over. Jeg utdyper det vel litt mer i kurset «Bevisst manifestasjon» .

Dere kan finne samme PDF her : https://akaal-yoga.no/course/last-ned-pdf-til-modul-4/
Samt en leksjon om dette emnet her : https://akaal-yoga.no/course/leksjon-4-dualitet-persepsjon-og-meditasjon/

Gir dette mening?

Vedlegg



Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 2 måneder siden
Det er forresten veldig mange gode yoga sett i kursportalen som egner seg godt til å utvikle et sterkt, meditativt sinn. For eksempel :

> Shuniya meditasjon
> Kraftfull pranayama for dyp sinnsro
> Meditasjon for dyp tankeløshet
> Kundalini Yoga for å bli kvitt tankekjør
> One minute breath meditasjon
> Shabad kriya for mental klarhet



Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 2 måneder siden
En annen ting jeg kan legge til her, er at meditasjon er først og fremst en sinnstilstand. Du kan sitte i lotus i en time og chante mantra, men hvis du sitter og tenker, analyserer tankene, grubler over fortiden eller planlegger fremtiden, så mediterer du ikke. Det er ikke det som skjer. Du observerer ikke øyeblikket, men blir distrahert av tanker og «fantasier». Men, hvis du sitter sitter i lotus og hundrevis av tanker passerer fordi, uten at du reagerer på de, så er du meditativ.

Hvis du er ute og går en tur, men du er tilstedeværende, observerer lukter, gresset under føttene, vinden mot huden, så er du meditativ, selv om du er i bevegelse.

Ble forskjellen litt klarere?



Berit J svarte 1 måned siden
Ja,takk for svar. Jeg skal se på de linkene. 
Det ble dessuten lettere å visualisere etter at du la ut den siste meditasjonen med visualiseringene . 🙏


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 1 måned siden
Det er godt å høre, Berit  


Monika svarte 1 måned siden
Jeg synes at dette er lett å forstå, med tanke på meditasjon, men jeg strever med å forstå hvordan man ikke skal identifisere seg med tankene/sinnet i hverdagen. Fordi tankene og hvordan sinnet vårt opererer er jo også måten vi handler og navigerer i livet? Du følger innskytelser, planlegger, veier for og imot, tar avgjørelser, men plutselig er ikke tankene lenger din venn, du overreagerer, tolker feil, blir sint uten grunn, bekymret uten grunn, nervøs osv. Og det er det skillet der jeg forsøker å søke etter eller forstå, hvor går grensen mellom å bruke tankene til det de er ment for (i hverdagen) og til at de tar kontrollen? Dette er en digresjon fra temaet tankekjør under meditasjon da, men jeg føler at det er en naturlig fortsettelse, for vi mediterer jo ikke hele tiden, eller for å si det med Julia sine ord vi er ikke i en meditativ tilstand hele tiden. 


Monika svarte 1 måned siden
Tusen takk for linkene til meditasjonene du la inn over Julia. Dette hadde jeg ikke funnet frem til selv, var masse der jeg vil prøve. 


For å lese svaret, vennligst logg inn eller registrer deg.

Doner et valgfritt beløp for å bli medlem.
>