Tredje øyet

4 months ago
ForumKategori: MeditasjonTredje øyet
Bente A spurte 4 måneder siden

Hei. Jeg oppdaget i dag at jeg har sett tredje øyet for langt ned. Jeg tok fingeren mellom øyenbrynene for å kjenne om jeg så på riktig punkt og oppdaget det. Noen andre som sliter med å se på riktig punkt.? Tror jeg ser rett når blikket skal litt oppover.  Jeg har endel problemer med bihuler og merket et trykk i bihulene og lett hodepine når jeg så litt oppover.   Føler dette er bra og kan løsne litt i bihulene etterhvert, komme energi til bihulene .  Stemmer dette ?   Litt rare spørsmål men……..?  

 



20 Svar
Lene svarte 4 måneder siden
Hei Bente, jeg har også satt fingeren mellom brynene for å väre sikker på at jeg fokuserte på riktig punkt. Samtidig tror jeg ikke at vi skal «se» på punktet, men fokusere på det, altså väre det bevisst. For om vi skal fokusere på hjertechakraet, så kan vi ikke se på det, men väre oppmerksom på det, altså fokusert på det. Hm, arrester meg Julia eller andre, om jeg tenker feil. Men jeg kom på det her en dag jeg vred öynene oppover og kom til å tenke på akkurat dette. For jeg har gjort akkurat det samme og «stirret» på punktet innenfra. 
Men om du tar fingeren på punktet og holder en stund, så kan du etterpå väre oppmerksom på dette stedet som fingeren berörte. 
Kanskje du tankemessig kan bringe energi til bihulene og således hjelpe til. Jeg gjorde det når jeg hadde vondt i hoftene under noen övelser, og da föltes det som at smertene slapp litt. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden
Hehe, det tok flere år før jeg oppdaget det samme 

Tredje øyet (Shambavi Mudra) stimulerer hypofysen og Sushmuna kanalen (sentralnerven i ryggraden). Når Kundalini energien aktiveres og stiger opp langs ryggraden, åpnes tredje øyet og dype innsikter/ realiseringer strømmer på. Det usynlige blir synlig.

Når du lukker øynene og skaper et trykk ved fiksering av øynene på punktet mellom øyenbrynene, så blir Ajna- chakraet (sjette chakraet som tredje øyet er forbundet med) energetisk ladet. Det skaper trykk via synsnerven som stimulerer hypofysen, kongekjertelen og hypothalamus. Dette samspillet åpner tredje øyet og får deg til å oppleve lykksalighet. Her smelter egoet, bevisstheten utvides og du erfarer total enhet, du innser at ingenting i dette universet er adskilt fra hverandre, det er ingenting som separerer oss. Vi er ett.

På den andre siden, hvis du er frakoblet fra tredje øyet, kan du føle en følelse av forvirring eller depresjon. Tankene er ute av kontroll, det er vanskelig å fokusere på en ting om gangen. Vi får en tendens til å gjemme oss bak intellektet og avvise åndelighet. Det kan føre til dårligere syn, øyeproblemer, hodepine, bihulebetennelse eller mareritt.

For å utføre Shambavi Mudra korrekt; start med å lukke øynene, deretter bring øyefokuset til midten av pannen, litt over punktet mellom øyenbrynene eller lett over neseroten. Dette er en fysisk bevegelse av synsnervene. Dere ser faktisk mot dette punktet, øynene er fiksert i en fast posisjon. Fokuset løftes forsiktig og lett.

Vi har mange fokuspunkter i Kundalini Yoga og fokuset på tredje øyet har samme prinsippet som fokuset på nesetippen med øynene åpne (Agiaa Chakra Bandh). Dette fokuset er låst i en trekant. Når synsnerven konsentrerer seg på tuppen av nesen, kommer Sushmuna til et balansesenter. Dette stimulerer kongekjertelen og frontallappen (fremre delen av hjernen) som oppretter nye energimønstre i hjernen.

Vi har også fokus på haken (Moon center), hvor øynene er lukket og rullet ned. Vi har også fokus på Krone chakraet, hvor øynene er lukket og rullet oppover. Så har vi fokuset som følget 1/10 prinsippet hvor øynene er 9/10 lukket.

Utenom de fem fokuspunktene, så er det veldig riktig det Lene sier. Da fokuserer dere mentalt og prøver å føle fokusområdet eller visualisere lys rundt det området.

Bente : For å åpne bihulene kan jeg anbefale å prøve Neti Pot. Det bruker jeg selv ved behov og det har gjort underverker for veldig mange andre, blant annet mot snorking og tette bihuler på en eller begge sidene.

Ta en titt på denne siden og videoen for hvordan du bruker Neti Pot.

Daglig utøvelse av Ildpust er også veldig effektivt i 3-5 minutter. Jeg også tatt et skjermbilde av en øvelse direkte rettet mot bihulene og lagt ved.

Håper det hjelper 🙏❤️

Vedlegg



Lene svarte 4 måneder siden
Hei, takk for oppklarende svar, Julia. Og fint at Bente kom på å spørre om dette. Jeg har gjort dette litt forskjellig, rett og slett fordi jeg har følt at jeg har mistet fokuset så lett, tror jeg. Konsentrasjonen er temmelig varierende da jeg har så mange tanker i hodet – litt mange følelser og mennesker i huset om dagen, noe som gir en utfordring under yogaen. Men nå som vi har fått en god beskrivelse, så behøver vi i alle fall ikke tvile på hva som er riktig å gjøre.


Bente A svarte 4 måneder siden
Tusen takk for langt, utfyllende svar Julia. Jeg synes det ble lettere å fokusere nå.   Jeg har brukt Neti Pot endel, men føler ikke det blir bedre.  Jeg har brukt vann fra springen, men det er vel lurt å bruke sterilt vann for å unngå bakterier.  ?  Jeg skal prøve det litt fremover nå.         Jeg synes det er vanskelig å tenke at lydvibrasjonene  går gjennom kroneshakra ut igjennom tredje øyet.   Har du noe tips?    


Monika svarte 4 måneder siden
Denne tråden satt meg også på et annet spor. Jeg har forstått det med fokus på 3. øyet som et fysisk-øyeposisjons-fokus, men jeg begynner alltid sånn også sklir jeg ut med en gang. Det jeg derimot har gjort de siste gangene nå er å VIRKELIG fokusere på dette punktet. Og i stedet for å visualisere de fire «bildene» har jeg nå med hele meg fokusert på 3. øyet. Vet ikke helt om jeg greier begge deler nemlig. 


Bente A svarte 4 måneder siden
Hei. I dag når jeg mediterte så ville jeg prøve å visualisere de 4 bildene.  Det førte til at kontakten jeg med tredje øyet ble borte.  Jeg klarer ikke så lett å visualisere så det ble for mye å holde orden på for meg.  Jeg erfarer at jeg hadde « kontakt» med tredje øyet , det var akkurat som at det var lyst og lett å holde fokus oppover mot pannen.  I dagens meditasjon mistet jeg kontakten og det ble mørkt og tungt og stengt på en måte.  Jeg må vel bare fortsette å fokusere og håper kontakten kommer tilbake.  Bare litt om min erfaring i dag.  Synes dette er veldig spennende nå. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden
Hehe, jeg har i det siste spurt minst tre personer til denne uken om hvordan de fokuserer på tredje øyet og alle svarte at jeg har aldri forklart at dette skulle være en fysisk øyebevegelse   Så jeg tar på meg ansvaret for det! Det er egentlig ganske mye jeg ikke har forklart ennå, mange detaljer som gjenstår å belyse, derfor er det så gøy at vi har dette forumet! Jeg kan jo faktisk lage blogg innlegg av de lange svarene mine og gradvis fylle opp tomrommene

Det er også litt forskjellige instruksjoner på dette i de ulike yogiske tradisjoene. I Hatha yoga så løfter de haken litt når de mediterer, i stedet for å sitte med halslås. De sier at øynene vil naturlig falle til fokuset på tredje øyet når haken er lett løftet. Jeg prøvde det mens jeg studerte det, men har ikke merket denne «naturlige» fikseringen. Kanskje fordi jeg har gjort det annerledes i flere år.

Bente, prøv å ikke tenke så mye over at lydvibrasjonene skal gå gjennom krone-chakra og ut igjennom tredje øyet. Det er liksom ikke mantraet som vibreres gjennom kronen, men lysets bølger som stråler gjennom kronen og blandes med lyd-vibrasjonene av chantingen, som genereres fra navlesenteren og løftes opp til tredje øyet. Tredje øyet blir altså ladet av både lys og lyd vibrasjoner. Det er en ganske så helhetlig prosess, men det er veldig vanskelig å holde fokus på alt samtidig og det blir umulig hvis du tenker over det du gjør.

Jeg vil heller anbefale følgende: Start med å fiksere punktet mellom brynene først og hold fokuset der så lenge du klarer. Når tankene vandrer, bring fokuset tilbake og fortsett slik gjennom hele meditasjonen. Praktiser det inntil du får et godt grep over teknikken. Det kan ta noen dager, uker eller måneder.

Når fokuset ditt blir stabilt, vil tankene klarne og du vil åpne rom for visualisering. Etterhvert vil det naturlig dannes et lys eller en ring rundt tredje øyet. Når det skjer kan du først prøve å observere ringen uten å gjøre noe. Etter å ha øvet deg litt på det, kan du prøve å koble opp lydvibrasjonen av mantraet som du chanter opp til tredje øyet.  Denne prosessen foregår allerede, du blir kun oppmerksom over det og prøver å forbedre det. Dytt magen lett inn for å generere lyden og åpne halsen slik at vibrasjonene kan fritt passene. Å få frem lyden blir den viktigste konsentrasjonen på dette steget. Det vil føles som at lyden løftes og kobles fra navlepunktet, opp til ringen rundt tredje øyet.

Når du mestrer denne koblingen, vil det bli mer naturlig å visualisere et sterkt lys går gjennom kronechakraet og ut gjennom tredje øyet. Det er altså mange steg her og det er lurt å mestre hvert av disse stegene separat og gi kroppen den tiden den trenger til å mestre det. Da vil du slippe mange forvirringer fremover

De fire bildene er en visualisering som er adskilt fra de andre. Der skal du ikke tenke på tredje øyet, kun prøve å henge med på årstidene, kosmos og lys. Hvis du klarer, prøv å føle tomheten av kosmos, renheten av lyset, kulden av vinteren og varmen av våren. Når bildene blir ladet følelsesmessig, blir visualiseringen sterkere.

Er det flere som merker at det er lettere å fokusere på de fire bildene nå etter litt øvelse? At det går raskere å visualisere og bildene ikke henger igjen? Jeg har i alle fall merket betydelig forbedring her!

Som en oppsummering, praktiser kun en teknikk om gangen. Tredje øyet er en teknikk for seg selv. L-formen er en visualisering som vil dannes naturlig når tredje øyet er fiksert. De 4 bildene skal ikke blandes med de andre teknikkene og skal praktiseres alene for seg selv



Bente A svarte 4 måneder siden

Takk for svar    



Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden

Forresten, angående Neti Pot. Jeg pleier å koke vannet og lar det kjøles ned før jeg tilsetter salt. Når det er rundt kroppstemperatur, så går jeg på badet og gjennomfører ritualet Tror det vil hjelpe med riktig temperatur og rent vann, men vet ikke hvor avgjørende det vil være for resultatet. Hold meg gjerne oppdatert om du velger å gi det et forsøk til. 



Monika svarte 4 måneder siden
Ja, jeg merket at det bedret seg. I starten var det vanskelig med de fire bildene. Både å få de til rett tid, og også at jeg hadde en følelse av å se på noe bittelite å langt borte fra meg. Etterhvert ble det lettere og jeg greide i større grad å fylle hele bevisstheten med bildet. Jeg opplevde at jeg greide å holde andre tanker unna over ganske lang tid når jeg fokuserte på de fire bildene, trolig fordi det krevde så mye av meg.


Lene svarte 4 måneder siden
Hei, jeg har gjort litt forskjellig fra dag til dag, alt ettersom hva jeg har fölt. I starten begynte jeg med de fire bildene, så fölte jeg at det ble litt slitsomt å skifte bilder, så jeg begynte å se for meg lys gjennom kronechakraet og det tredje öyet. Jeg klarte ikke å se for meg lyset gjennom det tredje öyet. Så gikk jeg til å se på det tredje öyet, men der var jeg usikker, (som det kommer frem i det jeg har skrevet tidligere) på om det var fysisk å se eller mentalt. Nå er det oppklart hvordan det skal gjöres og jeg har de to siste dagene konsentrert meg med å se fysisk på det tredje öyet. 
Jeg har en tendens til å virret litt fra det ene til det andre. Usikker på hva jeg bör gjöre. Men nå har jeg bestemt meg for å konsentrere meg om det tredje öyet og ingenting annet noen dager fremover, så får jeg se om jeg får kontakt.


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden
Godt å høre at det ble litt klarere for dere Bare å spørre dersom det er noe mer dere lurer på om tredje øyet!

Forrige uke så skjedde det noe underlig under meditasjonen min. Jeg klarte for første gang å se lotus eller kronblader rundt tredje øyet. Det varte i noen sekunder før det forsvant. Når jeg ønsket sterkt å gjenta utseende av blomsten, så klarte jeg ikke å få det frem. Jeg har aldri sett lotus eller en blomst rundt hvilken som helst chakra. Jeg har sett andre ting, men ikke en blomst. Det utfoldet seg kronblad etter kronblad, linjene var tynne av sterk lysende blå farge.

Dagen etter bestemte jeg meg for å prøve igjen og satte en intensjon om å kun konsentrere på det lysende punktet rundt tredje øyet. Da kom det frem igjen og det varte ganske lenge. Først var det to øyeformer som forenet seg i et øye. Deretter falt det ut to kronblader på sidene. Det var igjen tynne og sterkt lysende blå linjer.  Så falt det ut noen kronblader over og to små på siden igjen.

Jeg klarte å tegne det etter at meditasjonen var avsluttet. Etter det så har jeg ikke sett det igjen. Jeg søkte etterpå opp symbolet for tredje øyet og det viser seg å være ganske så likt symbol. Det satte meg ut litt å se hvordan andre tegnet det og hvor likt det opplevdes for meg med øynene lukket. Det eneste er at jeg så det i to former, et lukket øye som bare hadde to kronblader og fullt blomstrende øye.

Det som er morsomt er at det alltid kommer helt uventet, når jeg er minst klar for det. Så får jeg tak på det senere.

Har lagt ved tegningene mine og et bilde jeg fant på nett, som lignet veldig på de fargene jeg så og de mønstrene rundt Tenkte det kanskje kunne være spennende og relevant i denne tråden.

Vedlegg



Lene svarte 4 måneder siden
Så artig! Jeg forsøker hele tiden å fokusere på det tredje øyet, men synes ikke at jeg klarer det helt. Men når jeg slapper av, så kommer dette lyset i hodet/pannen isteden. Vel, kanskje det er det tredje øyet, men det er liksom stort og ikke så avgrenset. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden
Det er nok tredje øyet, det lyser kun når du er avslappet og fokusert! Så herlig Lene!  


Berit J svarte 4 måneder siden
Jeg opplever også at den lysende sirkelen er så stor at den dekker mye av panna. 😊 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 4 måneder siden
Spennende at dere deler dette! Har aldri spurt noen om dette før, så det føles som at vi setter små eksperimenter sammen

Berit, klarer du å opprettholde fokuset på denne sirkelen over tid?

Hvis det er mange tanker og fokuset og motivasjonen er ujevn, så er det to ting som pleier å hjelpe meg:

1) Jeg stryker lett og forsiktig med tommelen over fingertuppene i stedet for å berøre de. Det stopper opp tankekjøret av en eller annen grunn. Du blir mer følsom og oppmerksom over berøringen.

2) Jeg kontemplerer over at alt er forbigående. Meditasjonen er forbigående, utålmodigheten er forbigående, ungdommeligheten min er forbigående, viljestyrken min er forbigående, livet mitt er forbigående, alle problemer er forbigående, alle gleder er forbigående, alle smerter er forbigående… Denne meditasjonen er snart over, enda en dag er i ferd med å avsluttes. Alt som er forbigående er transformerende.

Dette beroliger meg og hjelper med å bringe fokuset til øyeblikket, nuet og jeg blir takknemlig for alt som er akkurat nå. Når jeg har roet tankene på denne måten, så bringer jeg fokuset til tredje øyet igjen og fortsetter.
Håper det vil hjelpe



Berit J svarte 4 måneder siden

Ja, når jeg kun fokuserer på tredje øyet og ikke visualisering, ser jeg sirkelen, det gjør jeg også under oppvarmingsøvelsene før meditasjonen, men tankene surrer og går. Skal prøve å stryke i stedet for å trykke fingertuppene. 😊
Det er et evig surr i hodet mitt, ting jeg skal huske, gjøre, si, skrive.. 🙄 Hvis hodet i et lit glimt slapper av og er «tomt», tenker jeg plutselig :»så bra, det skal jeg skrive/fortelle… 🙄»   det er vanskelig å bare være i nuet. 😊 
 



Lene svarte 4 måneder siden
Berit, du må bare väre tålmodig. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Tidligere. Men nå har tankesurret roet seg betraktelig. En homeopat sa det til meg; «Det foregår for mye oppi toppen der.» Og hun hadde helt rett. Det har tatt tid å legge til side tanker om hva jeg skal lage til middag, hva som skjedde på jobben dagen för, osv, men det går. Litt og litt får du inn teknikken. Selv avbryter jeg meg selv når jeg oppdager at jeg er igang med tankespinn – at jeg kan tenke/si/skrive det etterpå. Noe lignende av det Julia skrev. Jeg skal også forsöke å gni fingrene mot tommelen for å se om det aktiverer «kontakten» bedre under meditasjonen. 


Julia Stormoen Forumvaktmestere svarte 3 måneder siden
Hvordan fungerte dette med fingertuppene for dere?

Det handler nok om å konstant observere og distrahere hjernen, trimme den til å være i øyeblikket. Dette kan gjøres ved å skifte fokus til noe som foregår i øyeblikket, for eksempel hjerterytmen, følelsen av berøring, følelsen av et spesielt område på kroppen (fotsålene for eksempel), eller observere lukt og lyder. Det å trene sinnet er som å trene et lite barn eller en valp til å sitte i ro. Det kan ta lang tid, men resultatene vil være der hvis dere jobber med det i hverdagen

Vil skrive litt mer i forum emnet om tankekjør.



Berit J svarte 3 måneder siden
Jeg varierer bruken av fingrene når tankene begynner å vandre og bevegelsen blir automatisk . Noen ganger fokuserer jeg på følelsen når fingertuppene møter hverandre. Jeg har en følelse av at fingertuppene mine er blitt mer følsomme,det gjør nesten vondt å bærer ved.😊😂 


For å lese svaret, vennligst logg inn eller registrer deg.

Doner et valgfritt beløp for å bli medlem.
>