YOGA SERIER
Tekst

Fordelene av å praktisere Kirtan Kriya

Lesson 2 Module 1

Dette vil vi snakke om i denne leksjonen:

  • Fordelene av Kirtan Kriya nevnt i Kundalini Yoga 
  • Hvordan mantra og mudra fungerer på strukturen av hjernen
  • Hvorfor Kirtan Kriya er i stand til å rense reaksjonsmønstre i underbevisstheten
  • Hvordan Kirtan Kriya hjalp meg personlig 10 år tilbake
  • Fordelene av Kirtan Kriya oppdaget i moderne forskning
  • Kirtan Kriya som et verktøy til å reversere tapt hukkomelse og alzheimers

KILDER: 

  • Fordelene av Kirtan Kriya nevnt i Kundalini Yoga - The Aquarian Teacher level 1 Manual

    " Each time the mudra is closed by joining the thumb with a finger, the ego “seals” the effect of that mudra in the consciousness. The effects are as follows:
    1st finger: Gyan Mudra Knowledge
    2nd finger: Shuni Mudra Wisdom, intelligence, patience
    3rd finger: Surya Mudra Vitality, energy of life
    4th finger: Buddhi Mudra Ability to communicate

    This meditation brings a total mental balance to the individual psyche. Vibrating on each fingertip alternates the electrical polarities. The index and ring fingers are electrically negative, relative to the other fingers. This causes a balance in the electromagnetic projection of the aura.Practicing this meditation is both a science and an art. It is an art in the way it molds consciousness and in the refinement of sensation and insight it produces. It is a science in the tested certainty of the results each technique produces. Meditations have coded actions to their reactions in the psyche. But because Kirtan Kriya is effective and exact, it can also lead to problems if not done properly.

    Yogi Bhajan said at Winter Solstice 1972 that a person who wears pure white and meditates on this sound current for 2-1/2 hours a day for one year, will know the unknowable, and see the unseeable. Through this constant practice, the mind awakens to the infinite capacity of the soul for sacrifice, service, and creation." 
  •  Moderne forskning bak Kirtan Kriya
  • http://alzheimersprevention.org/downloadables/White_Paper.pdf
  • https://alzheimersprevention.org/research/
  • Link for å donere til videre forskning av Kirtan Kriya 
  • Dr Dharma Singh Khalsa snakker om forskningen bak Kirtan Kriya
  • Dr Dharma Singh Khalsa snakker om historien og fordelene av Kirtan Kriya
  • Mere forskning rundt Kundalini Yoga generelt

Hva tenker du om kurset så langt?

Legg gjerne igjen en kort kommentar under ↓


  • Lene sier:

    Det höres veldig spennende ut. Kanskje det kommer senere, men tenker du å ha live webinar slik du har hatt på andre yoga-utfordringer?

    • Julia Stormoen sier:

      Hei Lene 😊🙏 Takk for tilbakemelding! Alle live webinarene har blitt satt på vent inntil videre. Jeg har alt for dårlig nettverk her på hytten, men det har også åpnet opp for nye muligheter. Jeg kommer til å dokumentere effektene jeg opplever hver dag og når vi er ferdig med 120 dager Kirtan Kriya, så vil jeg lansere en liten dokumentar av hvordan jeg opplevde denne meditasjonen og hva som skjedde i livet mitt underveis. Forhåpentlig vil det inspirere flere til å utforske meditasjon i dybden 🙂 Så håper jeg så klart at vi kan dele med hverandre litt av det som skjer i forumet.

  • Gry sier:

    Hei kjære Julia❤️
    Jeg har begynt med 31 min Kirtan Kriya-er det normalt å bli skikkelig trøtt under meditasjonen..noen ganger føler jeg at jeg gjesper meg igjenom..og må hvile etterpå..
    Men føler den letter humøret og det litt tunge trykket i hodet som
    Jeg har hatt til og fra i mange år
    Spennende reise
    Tusen mange takk for alt du deler
    🙏🏻

    • Julia Stormoen sier:

      Kjære Gry 🙏💖
      Takk for at du spør! Hvis du nylig har økt tiden fra 11 til 31 minutter, så er det ikke unormalt å føle dette. Så vidt jeg vet tyder slik gjesping på at ting tømmes i underbevisstheten. Hos meg går dette over etter 1-7 dager og jeg føler skift i energinivået når det er over. Allikevel kan det være flere ting som forårsaker gjesping.

      Prøv å lufte rommet ekstra godt før du mediterer, det kan være for lite frisk luft i rommet som gjør at du gjesper, på den måten kan kroppen kvitte seg med unødvendig karbondyoksyd. Gjør litt ekstra pranayama/ildpust for å få oksygen til å strømme til hjernen. Hva slags oppvarming inkluderer du vanligvis? Bruker du visualisasjon når du mediterer og hodeplagg?

  • lenerolfsoen@gmail.com sier:

    Hei 🙂
    jeg har tidligere benyttet meg (sporadisk) av Kirtan Kriya og har god erfaring med det. Jeg tenkte nå å prøve meg på 40 dager, da jeg ikke er noe godt sted om dagen (stress, ubalanse, nedstemt grunnet sykdom mm). Jeg gjorde nettopp en 12 minutters meditasjon (slik jeg hadde lært den fra tidligere), og opplevde forverring av alt – trykk i hode, svimmel og kvalm, trøtt… Jeg mener å ha hørt en gang at ting bli verre før det blir bedre, stemmer det? Kan forverringen skyldes at dette var noe det mentale sårt trengte?

    Takk for nydelige videoer og for at dette stedet finnes ❤️🙂🙏🏻

    • Julia Stormoen sier:

      Hei Lene 🌸🙏

      Det er supert at du har god erfaring med Kirtan Kriya og at du føler deg motivert til å gjøre noen endringer i livet ditt! La oss prøve å utelukke noen av årsakene til at du opplevde sideeffekter, slik at du kan få mer glede av praksisen din 😊

      1) Først og fremst, hvor har du lært instruksjonene til Kirtan Kriya?
      Hva slags erfaring har du med Kundalini Yoga utenom det? Grunnen til at jeg spør, er fordi det finnes ganske mange feil instruksjoner på nettet per i dag om Kirtan Kriya, spesielt på YouTube, der fant jeg ikke en eneste video med korrekte instruksjoner og ble egentlig litt lei meg når jeg innså hvor mye feil informasjon det er der ute.

      2) Gjorde du noe oppvarming før du startet? Tunet du inn og ut?

      3) Brukte du hodeplagg når du mediterte?

      4) Spiste du noe før du mediterte? Magen bør være tom når du starter Kirtan Kriya, altså det siste måltidet bør være minimum 2-4 timer siden.

      5) Mediterte du morgen eller kveld?

      Det kan være at ting blir verre før det blir bedre, men det er ikke normalt å oppleve kvalme og svimmelhet etter 12 minutter meditasjon. Her må vi prøve å finne årsaken til at det skjer og gjøre noen endringer. Det er normalt å bli litt trøtt etter meditasjon og hodepine kan oppstå om du ikke bruker hodeplagg. Svimmelhet kan oppstå om du ikke puster korrekt eller ikke varmer opp ordentlig før du starter. Kvalme kan være en sideeffekt av svimmelhet. Allikevel kan det være mange faktorer som påvirker din generelle tilstand. Svar meg gjerne på spørsmålene over slik at vi kan ekskludere noen av årsakene 😊

      • lenerolfsoen@gmail.com sier:

        Takk for svar 🙂 jeg har sett videoen om korrekt chanting i dag, og skjønner at det kan være flere ting. For å svare på sp.🙂:
        1) lærte KK av min lærer i mediyoga (fysisk kurs )
        2) varmet ikke opp med å tune inn (eller ut)
        3) brukte ikke hodeplagg
        4) hadde «fastet» i ca 12 timer før meditasjon
        5) Mediterte midt på dagen

        Jeg forsøkte meg dagen etter igjen, og tunet da inn/ut – ble ikke svimmel, men hodepinen kom som dagen før. Kanskje visualisering av en L-formasjon og hodeplagg gjør susen? 🙂 kvalmen kan ha vært tilfeldig altså, var bare så påfallende 🙂

        • Julia Stormoen sier:

          Hei Lene, takk for at du utdypet dette 😊 Prøv gjerne det komplette Kundalini Yoga settet som inkluderer oppvarming, inntuning og savasana. Det vil være lurt å teste med hodeplagg og L-form visualisering for å se om det utgjør en forskjell. Drikk også masse vann etter timen og lag gjerne en elektrolyte blanding (sitron, klype salt og honning/søtning).

          Prøv det gjerne ut og la meg vite om det utgjør noe forskjell 😊

          Her er linken til videoen : https://akaal-yoga.no/course/kundalini-yoga-sett-med-11-min-kirtan-kriya/

  • Ulvhild sier:

    Hei Julia. Jeg har aldri fordypet meg i kundalini yoga eller kirtan kriya, bare gjort sporadisk yoga og meditasjon her og der. Jeg gleder meg til å lære. Jeg var dog skeptisk til kundalini etter å ha sett dokumentarene om yogi bhajan. Likevel forstod jeg at kundalini yoga i seg selv ikke har noe med den mannen og gjøre. Derfor ble jeg ganske sjokkert over at du referer til han i denne videoen. Kan du forklare det litt nærmere mtp alle bevisene som har kommet mot han. Referer du mye til hans lære på siden din?

    Vennlig hilsen
    Ulvhild

    • Julia sier:

      Hei Ulvhild! Så hyggelig å høre fra deg 🙂

      Forstår godt hvorfor du lurer på dette. Det har absolutt vært en utfordrende periode for meg og mange andre praktikanter og lærere av kundalini yoga. Yogi Bhajan er den som videreformidlet kunnskapen om Kundalini yoga rundt 70-tallet og det er den eneste kilden mange av oss har om Kundalini yoga. Selve “kundalini” refereres det til i ulike tradisjoner, men teknikkene som blir delt med oss i kundalini yoga, kommer fra Yogi Bhajan. Derfor blir det rettferdig å legge frem kilden slik som den er, så kan dere heller bestemme selv hvordan dere ønsker å forholde dere til det. Det er viktig at dere vet hva dere praktiserer og hvor ting kommer fra. Noen av videoene på denne siden er fra 2016, så det kan være jeg nevner han oftere der, men stort sett referer jeg til han som kilde.

      Personlig har jeg studert ulike former for yoga/meditasjon og konsentrerer meg om å fange helheten og essensen av yoga og kundalini. De videoene hvor jeg bruker andre teknikker enn kundalini yoga, pleier jeg å referere til det også.

      Noen av teknikkene som YB lærte bort, finnes også i andre yogiske tradisjoner og noe har det blitt gjort ganske mye forskning rundt. Det er disse teknikkene jeg vil holde fokus på fremover, samt det som har fungert for meg personlig gjennom årene 🙂

  • Pen
    >