AVSLAPPING/STRESS
Tekst

FULL VIDEO

Lesson 2

Du kommer til å trenge ett mantra ark for å tune inn og ut av timen.
Last den ned under ↓


Sjekklisten

Bruk denne sjekklisten for å være sikker på at du utfører meditasjonen så korrekt som mulig.

FØR DU STARTER

  • Gjør meditasjonen på tom mage eller minst 2-4 timer etter måltid.
  • Unngå å drikke te eller koffein minst 2 timer før meditasjonen.
  • Sitt i en komfortabel yogisk posisjon eller på en stol, men hold ryggen rett og ikke len deg inntil noe.
  • Kroppstemperaturen din kan forandre seg underveis, så ha ett pledd i nærheten.
  • Du kan praktisere meditasjonen i 11, 22 eller 31 minutter. 

MANTRA

  • Du kan laste ned PDF mantra arket rett under denne kolonnen.
  • Sørg for at du alltid tuner inn før du mediterer og avslutter meditasjonen ved å tune ut.
  • Chant mantraet tydelig og hent styrken av lyden fra navlesenteret.
  • Hold øynene lukket underveis i hele meditasjonen med fokuset vendt lett opp mot punktet mellom øyenbrynene.

 PUSTEN

  • Du kommer til å puste en gang i minuttet. Puster inn i 20 sekunder, holder pusten i 20 sekunder og puster ut 20 sekunder.
  • Til å begynne med, start med kortere tider. Pust inn i 5 sekunder, hold pusten 5 sekunder og pust ut i 5 sekunder. Legg så på 2 sekunder likt på hver del helt til du når 20-20-20 rytmen.  
  • Mens du holder pusten, slapp helt av i brystet, ansiktet og skuldrene. Det skal føles komfortabelt.

Lurer du fortsatt på noe?

Skriv inn dine kommentarer eller spørsmål nedenfor ↓


  • Julia Stormoen sier:

    Kari-Anne Syversen
    19. august 2018

    Dette virker utrolig spennende. Jeg har et sterkt ønske om å bli en ekte yogi. Så enkelt, likevel så vanskelig… Så lite, likevel så utrolig stort … Takk for god veiledning. Jeg vil bruke dette nyttig ☺️?

  • Monika sier:

    Jeg så Yoga-Basic videoene om pusten i går, og ble veldig inspirert til å prøve one minute breath (synes det virker fantastisk!) kom etterpå over denne videoen og bestemte meg for å prøve den i dag. Jeg øvde først liggende i går og hadde ikke noe særlig problem, men i dag når jeg skulle gjennomføre denne meditasjonen sittende fikk jeg ikke til å øke over 10 sekunder, det var ikke komfortabelt. Det var som om når jeg pustet inn greide jeg ikke å få magen til å utvide seg, og jeg kjente at jeg anstrengte meg veldig. Hadde følelsen av å få for lite pust også. Måtte tilslutt bare puste rolig og dypt uten å anstrenge meg for å ha det behagelig.
    Kan du tenke deg til hva dette kommer av?
    Sat Nam

    • Julia Stormoen sier:

      Kjære Monika! Tusen takk for tilbakemelding og et veldig godt spørsmål. Dette spørsmålet har jeg fått ganske mange ganger så, det det er godt at du stilte det her inne 🙂 Tror det handler rett og slett om praksis og det er sant at det er en del lettere å utføre denne pusten liggende. Jeg kan anbefale deg å fortsette å øve deg liggende på ryggen med venstre hånden på hjertet og høyre hånden på magen. Start med å praktisere 10x10x10 liggende helt til du forstår hvordan det skal utføres i praksis. Når du kjenner at det er helt problemfritt og du har forstått teknikken godt, kan du prøve deg sittende igjen uten å øke tiden! Fortsett sittende med 10x10x10 til du kjenner at du får det til helt problemfritt. Når du føler det går greit, prøv å utvide tiden med kun 2 sekunder om gangen på hver del. Det kan fort ta uker mellom hver gang du kan øke tiden med 2 sekunder og det kan fort ta flere måneder (for noen til og med flere år) med øvelse før du klarer 20x20x20. Gi deg den tiden du trenger og ikke forhast deg selv. Det viktigste at du blir godt kjent med teknikker og utvidelse av lungene vil skje gradvis 😉 La meg vite om det hjelper!

      PS: Hvis du føler denne meditasjonen relaterer til deg, ta gjerne 40 dager til å øve deg på den. Det tror jeg vil gjør deg veldig godt 🙂

      • Monika sier:

        Tusen hjertelig takk for tipset.
        Må si at jeg har fortsatt å være bevisst på dyp pust siden den dagen jeg ikke fikk til denne meditasjonen, og jeg tror jeg også anstrengte meg for mye for at magen skulle gå ut (nærmest presset den ut), istede for rett og slett bare la meg selv fylles med oksygen nedenfra og oppover. Jeg ser at når jeg slapper av og puster dypt og har fylt magen masse har jeg allikevel mye å gå på i bryst/hals regionen.
        Jeg skal prøve det sånn, og la deg få høre hvordan det går! 🙂

  • Pen
    >