Immunsystemet

des 05
Foto krydder for immunsystemet Akaal Yoga

Immunsystemet er forsvarsmekanismen vår

som består av celler som hjelper oss å adskille de friske cellene fra de dårlige, sånne som virus, bakterier, toksiner, infeksjoner, sopp, parasitter osv. Alle komponentene av immunsystemet må derfor til enhver tid tilføres energi og de riktige næringsstoffene for å opprettholdes og holdes på topp. Derfor er riktig kosthold, lett fordøyelig mat, mye vann,  pranayama pust og ikke minst avslapping er en absolutt nødvendighet for et sterkt immunsystem!

Vi har sikkert lagt merke til at når klimaet forandrer seg, som for eksempel fra varmt til kaldt, forandrer også kroppen vår seg. Huden blir tørrere, matlysten forandres, vi blir mer slappe og trøtte, forkjølet osv. På samme måte får immunsystemet vårt føle forandringen.

Klimaforandring

Hvis vi ikke tilpasser livsstilen og kostholdet vårt under klimaforandringer vil fordøyelsessystemet vårt gå i en slags dvalemodus. Ilden i kroppen vår som er ansvarlig for å forbrenne og eliminere maten og giftstoffene i kroppen, begynner å kjøles ned, noe som svekker fordøyelsessystemet og gir dårligere næringsopptak. Toksinene i kroppen vil ikke kunne forlate kroppen vår like fort og ender opp med å forurense kroppen og blodet. Når toksinene økes og immunsystemet svekkes, er det ikke rart at vi blir forkjølet og utsatt for ulike virusangrep. Derfor sies det at 70-80 prosent av immunforsvaret ligger faktisk i fordøyelsessystemet. Hele 80 prosent av hodepinene og 90 prosent av trøtthet skjer på grunn av ubalanse i fordøyelsessystemet!

På våren er det motsatt. Avfallsstoffene som har bygget seg opp i fordøyelseskanalen gjennom vinteren på grunn av dårlig fordøyelse eller overbelastning av mat (som er typisk i juletider), begynner å smelte og hvis vi ikke har nok ild energi i kroppen til å kvitte oss med de, vil avfallsstoffene forlate fordøyelseskanalen og begynne å sirkulere gjennom hele kroppen. Derfor er det oftest slik at hvis du drar til Syden i vinter, så er sjansen for å få dårlig mage, influensa og lignende mye større hvis du har svakt fordøyelses og immunsystem.

En viktig del av immunsystemet ligger også i hjertesonen, altså blodsirkulasjonen, lungene og luftveiene våre. Både forkjølelse og influensa går til angrep via bronkiale passasjene. Ulike øvelser for hjerte chakraen og pranayama pust er derfor ypperlig metode til å rense luftveiene og lungene og til å maksimere pustekapasiteten.

Kroppen vår er delt opp i ulike energisentere kalt chakraer.

Hver chakra er ansvarlig for et bestemt området på kroppen og dermed tilsvarende organer på samme området. Alle systemer og chakraer er veldig tett koblet sammen og avhenger av hverandre. Kommer ett av disse systemene i ubalanse, skaper det en slags domino effekt hvor alle andre systemer begynner å svekkes også. På samme måte vil det å jobbe med et energi senter jevne ut forskjellene i de andre.

Den sentrale chakraen vår er kalt Manipura. Den befinner seg i mage og navle regionen og er ansvarlig for organer som nyrer, lever, galleblære, milten, fordøyelsesorganer, og bukspyttkjertelen. Elementet er ild. Det er her ildenergien blir generert. Denne ilden er en form for aktiv energi. Vi bruker den til å holde kroppen og organene vår vedlike. Samtidig gir det oss energi til å iverksette og gjennomføre ulike handlinger i livet vårt. Det gir oss selvsikkerhet og gjør oss i stand til å forme og styre livet vårt som vi vil, vi følger drømmene våre og skjærer gjennom livet uten frykt for å feile. På motsatt side vil svakt navlesenter føre til at vi blir veldig ubesluttsomme, har masse ideer men ikke nok kraft til å iverksette de og sliter med å forplikte oss.

Manipura et ganske kraftig energi senter hvor tusenvis av nerver kommer sammen og er tett knyttet opp mot nervesystemet vårt som direkte påvirker våre hormoner og følelser. Det er stort sett sinne, frykt og frustrasjon som relaterer seg til dette området. Derfor er det også slik at hvis vi ofte er sinte, sure og fylte av frykt, eller skjuler og fortrenger disse følelsene, så vil det til slutt blokkere energien i navle senteret og eventuelt også gi utslag for tilvarende organer som for eksempel leveren. Det er derfor lurt å jobbe med navle senteret som både vil balansere ild energien og vitalisere deg, styrke immunsystemet og befri deg fra frykt og sinne.

Til slutt vil jeg også nevne at stress er en av hovedgrunnene til at systemene våre svekkes. Først og fremst fører stress til at vi ikke spiser optimalt, spiser uregelmessig, spiser mens vi går, spiser en del huritgmat osv. Det skaper stor belastning for fordøyelsen, og næringsopptaket svekkes. Dessuten pleier vi å få i oss litervis med kaffe i løpet av dagen, drikker energidrinker og spiser søtsaker for å holde på energien, og det mine venner, gir dessverre stikk motsatt effekt i lengden. For det andre når du stresser konstant og gjør masse ting fort, så bruker du opp energien din veldig raskt og ender med å gå på reserveenergi utover dagen. Da blir det minimalt energi igjen til å gjøre de andre tingene som kroppen vår har behov for. Derav kommer også søvnproblemer, fordi kroppen har mangel på næring og energi og klarer ikke å rejuvinere systemet som det skal og fører til betydelig immunrespons dysfunksjon.

 

TIPS!

  • Hvis du ønsker å opprettholde et sterkt immunsystem, sørg for å få nok søvn, gjør din daglige sadhana, ta kalde dusjer, le masse og omgås positive mennesker og dyr! Prøv og gjøre noen fysiske øvelser daglig, yoga og meditasjon er gode teknikker som gjennom regelmessig øving styrker sirkulasjonssystemet, åpner opp lunger og luftveier , styrker lymfesystemet, fordøyelses og nervesystemet, reduserer stress og angst, forbedrer hjerte- og respiratoriske systemer. Lyd, rytme og mantra chanting har også en kraftig effekt på immunforsvaret.
  • Hvis du i tillegg passer på kostholdet ditt og spiser lett fordøyelig, hjemmelaget, organisk mat er du ganske sikret god helse. I følge yoga og Ayurveda læren anbefales det å spise mer av søte og saftige frukter og flere grønne og gule grønnsaker! Sørg for å få i deg nok fiber og tilsett gjerne ris, quinoa, bønner, linser eller bokhvete som tilbehør. Spesielt bra med varme retter og drikker når det er kaldt, da kalde drikker kjøler ned din indre ild og senker fordøyelsen.
  • Tilsett gjerne flere av disse super urtene i kostholdet ditt, både i mat og teer:
    Kanel, Lakris, Sort pepper, nellik, kardemomme, gurkemeie, koriander, spisskummen, neem, amla og tulsi. Disse styrker immunforsvaret, stimulerer blodsirkulasjonen, bedrer fordøyelsessystemet, øker forbrenningen og senker feber.
  • I tillegg har vi de tre super røttene som Yogi Bhajan ofte nevnte : Løk, Hvitløk og Ingefær, som burde brukes daglig. De er ypperlige mot forkjølelse, redusere kroppen for avfallsstoffer, gir næring til kjertelsystemet, regenererer den kreative og seksuelle energien vår og gjenoppbygger hjernefunksjonene og hele nervesystemet.
  • Unngå å faste i vinteren. Reduser inntaket av alkohol, koffein, nikotin, narkotika osv. Prøv også å unngå prosessert, frosset, hermetisk, gammelt mat eller mat som inneholder konservanter og kjemikaler. Mindre søtsaker og mat som er tung å fordøye. Dersom du er forkjølet reduser inntaket av meieriprodukter (yoghurt, ost, iskrem) da de skaper mye slim i systemet og vil forverre symptomene.
  • Ingenting i denne teksten er ment som medisinske råd og det skal på ingen måte erstatte veiledninger du har fått fra legen.
>