Kan pusten din lede deg ut av depresjon?

SPIRITUALITET

jan13
Foto pust og depresjon Oslo Akaal Yoga

Kom ut at depresjon, gjør pranayama!

Pusten din er veldig nært knyttet til tankene og følelsene dine. Det er faktisk så essensielt, at hele strukturen og organismen din avhenger av det. Hvis du lærer deg å hente og fornye energinivået ditt ved hjelp av prana, blir det nesten umulig å havne i en varig depressiv tilstand.

Depresjon og andre tilstander som stress og utbrenthet er ikke en sykdom, selv om de oftest blir diagnostisert som det. Mange leger vet at depresjon kommer av psykisk eller fysisk stress, men velger å behandle det med «lykkepiller» og sykemelding. Det kan sikkert lette på trykket på sin måte, men det er viktigere at vi lærer oss å ikke komme i denne tilstanden i første omgang. Vi må lære oss å få kontroll over kroppen og psyken vår, slik at vi kan bruke vår egen pust til å gjenvinne det naturlige energinivået vårt og bruke styrken av frekvensene.

Depresjon er en helt naturlig reaksjon på stress

og forekommer når du har brukt opp reservekapasiteten av energi i kroppen din. Denne tilstanden er ment å fungere som et hjelpemiddel for deg. Det er akkurat som at bensinlampen på bilen din begynner å lyse når du har kjørt et stykke uten drivstoff. For å komme deg frem til neste bensinstasjon, vil du måtte senke farten, kjøre varsomt og rulle mest mulig nedover bakken uten å bruke mer drivstoff. Det samme skjer med kroppen din.

Energi er drivkraften din, når du har nok energi vil du kunne klare å komme deg opp i alle motbakker og rulle ned fra toppen med vind i håret og masse glede. Du er balansert, har et klart sinn, finner inspirasjon selv i de mørkeste skyene og nyter livets farger og kontraster. Når du går tom for energi, går du i en slags dvalemodus. Du blir mer nummen, kald og avkjølt. Pusten din senkes og du blir mer passiv. Livets farger begynner sakte å dekkes av en grå tone.

Hvis du overgir deg selv til den følelsen i stedet for å håndtere den, kan du havne i en dyp og varig tilstand av depresjon. Pusten din blir gjerne kortsiktig og da blir også tankene og perspektivet ditt kortsiktig, du handler derfor veldig begrenset og blir ledet av dine instinkter fremfor intuisjon. Du blir kald og nummen i forhold til deg selv, dine følelser og andre mennesker rundt deg. Dette kan lede til indre aggresjon, sinne og isolasjon fra vår egen sjel, vår indre styrke og intuisjon. Vi kan derfor føle dyp ensomhet, tomhet og miste mening med livet.

Uansett hvor mørk og realistisk depresjonen kan føles, så er ikke dette en realistisk følelse. Følelsene dine styres av tankene dine, og tankene dine følger alltid pusten din! Ved å forandre hvordan du puster, vil du endre kjemien i hjernen din og dermed endre tankemønstre og følelsene dine.

Husk at depresjon er der som et hjelpemiddel, akkurat som varsellampen. Du må bare komme deg til en pranastasjon. Ja det finnes en slik stasjon for oss alle, tilgjengelig hvor enn du er. Du kan få påfyll av juicy prana eliksir, frigjøre energiflyten i kroppen og fylle deg selv med nok livsenergi slik at du igjen kan rulle i opp og nedover bakkene med et stor smil og barnelatter. Det eneste du trenger å gjøre noe så enkelt som å puste bevisst og danne god kommunikasjon med din egen organisme.

Kundalini Yoga er veldig effektivt verktøy

for å bli hjelpe deg ut av selv den dypeste depresjonen. Teknikkene vi bruker hjelper å gjenvinne energinivået i nerve og kjertelsystemet ditt og løse opp gamle stress responser i kroppen din som har blitt lagret gjennom årene. Ved hjelp av rytme, mantra, gjentagelse og selvdisiplin, danner vi nye mønstre som tjener oss bedre i en utfordrende situasjon. Vi jobber med å utvide perspektivene våres og oppfattelsesevnen og lærer å håndtere enhver situasjon og utfordring bevisst. Kundalini yoga bidrar til å gjenvinne den naturlige avslappede tilstanden som du er ment å være i og befrier deg fra bekymringer, uro og frustrasjoner. Du lærer å kommunisere med deg selv, din egen kropp, tankene, følelsene og energien din, og bevisst sende ut signaler til kroppen din. Derfor kalles ofte Kundalini Yoga – yoga av bevissthet.

  • Gunvor Margrethe Seem sier:

    Jeg er holder fortsatt på med pusteøvelsene hver dag. Har vært mye på farten i påska og da er det vanskeligere å få ro og tid, men jeg har fått til 11 min hver dag på morgenen. Jeg klarer ikke å puste mer en til 10. Jeg syns absolutt at det hjelper.
    Nå er jeg hjemme hos meg selv og da får jeg mere tid og ro til å fortsette.
    Jeg har prøvd å ta pusteøvelsene når jeg ligger. Har det samme effekt da?
    Jeg syns jeg blir klar i lungene og føler at jeg får forlite surstoff enklte ganger. Er det normalt?Må ta noen vanlige pust innimellom.
    Veldig interessant å lese det du skriver. Kjenner meg igjen i mye.

    • Julia Stormoen sier:

      Hei Gunvor!

      Regner med at du snakket om One Minute Breath meditasjonen 🙂

      Supert at du fortsetter med praksisen din og at du har funnet en stabil rytme i pusten din.

      Noen av yogier trener i årevis for å klare å komme opp til 20 – 20 – 20 puste rytmen. Det er helt ok om du tar deg litt tid til å utforske det stadiet som du er på og tillater deg selv å være der en stund til og observere hva det er som stopper deg fra å puste dypere.

      Ja, det kan være fysiske ting som stopper oss, men det kan også være at vi begynner å åpne oss opp for noe som er ukjent og dermed lukker eller stopper oss fra å gå videre.

      Reflekter litt over dette 🙂

      Du kan fint gjøre den pusteøvelsen mens du ligger, det har også sine fordeler. Pass i så fall på at du ikke har en pute bak hodet og du ligget på ett flat underlag med håndflatene vendt opp mot taket/himmelen.

      Dersom du føler at du må trekke inn luft mens du utfører pranayama, ikke vent så lenge at du må trekke vanlig pust. Gå heller tilbake til 5-5-5 rytmen i noen runder og øk gradvis oppover igjen. Det er den mest effektive måten å gjøre det på 🙂

      Lykke til med din praksis, nå er det ikke lenge igjen til du har fullført 40 dager! Nyt prosessen <3

      Julia

  • >